Newspaper heavily fined for libel

first_img Help by sharing this information News Newspaper heavily fined for libel May 28, 2021 Find out more Follow the news on Belarus June 10, 2005 – Updated on January 20, 2016 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – -Government persists in judicial hounding of independent press18 May 2005Reporters Without Borders has expressed concern about persistent government hounding of the independent press through the courts.The country’s leading independent newspaper, the Minsk-based Narodnaya Volya, selling 30,000 copies five times weekly, received a warning from the justice ministry on 16 May for “publishing false reports”, in violation of Article 32 of the media law. On the same day, the newspaper learned that workers at the state-owned company Belaruskalii had laid complaints for libel for having printed their names in a 23 April article headlined, “Such is the people’s will”.The article listed 300 Belaruskalii workers who had signed a letter backing the foundation of an opposition movement “The People’s Will”. Five workers denied signing and claimed the equivalent of around 18,200 euros damages from the paper.One of the workers suing the newspaper, Syarhey Katovich, admitted in an interview with Radio Free Europe/Radio Liberty having come under pressure from the company’s management, as had his four colleagues. “You know, I nearly lost my job”, he said. News Reporters Without Borders said it was concerned about the latest case and condemned the exploitation of the media law to silence dissident voices. “”A country under the rule of law should ensure a separation of powers. President Alexander Lukashenko is fully justifying his place on our list of press freedom “predators”, it added.Narodnaya Volya received the list of signatories in favour of the creation of “The People’s Will” directly from the movement’s co-ordinator. After receiving a letter from Belaruskalii’s management, the newspaper published a retraction of the list in its 14 May edition, to avoid legal trouble.The paper’s editor, Yosif Syaredzich, told Reporters Without Borders’ correspondent that the “information ministry has played the role of examining magistrate, prosecutor and judge. Under the media law, anyone brining a case against a newspaper must first ask for a correction to be published and if necessary, apologies as well. In this case, the information ministry immediately sent a warning without first informing the editor of the basis of the complaints or the date of the decision.”The newspaper had received a previous warning on 13 April, for carrying an appeal from the “Defenders of the homeland”, a group that was not registered with the authorities, in its 31 March edition.Narodnaya Volya is also facing a complaint lodged on 5 April by Syarhey Gaidukevich, leader of the Belarus Liberal Democratic Party (LDP), who is claiming the equivalent of 73,000 euros damages against the newspaper for having suggested that the LDP cooperated with the former Iraqi regime of Saddam Hussein and received financial backing from him. BelarusEurope – Central Asia Organisation Narodnaya Volya, the country’s main independent newspaper, was fined 7,000 euros on 9 June by a Minsk court after publishing a petition in favour ofthe opposition party “The People’s Will” on 23 April that included the names of six people, some of them residents of the town of Klyotsk and others working for the firm Belaruskaliy, in Soligorsk, who denied havingsigned it. The verdict was delivered by judges Vera Tupik and Tatyana Zhyklovskaya, of the city’s Leninsky court. The paper had tried to avoid legal proceedings by publishing an apology on 14 May. RSF_en to go further RSF at the Belarusian border: “The terrorist is the one who jails journalists and intimidates the public” BelarusEurope – Central Asia June 2, 2021 Find out more News “We welcome opening of criminal investigation in Lithuania in response to our complaint against Lukashenko” RSF says Receive email alerts Russian media boss drops the pretence and defends Belarus crackdown News May 27, 2021 Find out morelast_img read more

FIFA’s ethics committee seeking a life ban against Michel Platini.

first_imgA formal hearing against Platini and outgoing FIFA president Sepp Blatter is expected to take place next month.Platini’s lawyer claims a lifetime ban is being sought against his client, a claim backed by FIFA investigatory chamber member, Vanessa Allard.last_img

Carbey at outhalf for USA Test

first_imgMunster’s Rory Scannell is one of four uncapped players named on the bench for the match in New Jersey.Cahir’s Tommy O’Donnell was ruled out of the tour with an ankle injury while Donnacha Ryan was excluded as he’s leaving Munster for Racing this summer. Joey Carbery is Joe Schimdt’s outhalf for the first Test of the Ireland Summer Tour.The Leinsterman is pairing Kieran Marmion in the halfbacks for the game against the USA tomorrow.Ulster back Jacob Stockdale will make his first start on the wing with Simon Zebo rested amoung the subs.last_img